صفحه اصلی
معرفی کتاب نقشه راه
  • 10562 بازدید

معرفی کتاب نقشه راه
نویسنده: کارول اس. پیرسون
مترجم: سید مرتضی نظری
ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی
سال چاپ: 1398
جهان ما آنقدر پیچیده و در هم تنیده شده است که باید روان و استعدادهای بالقوه خود را تا حد امکان درک کنیم. ضرورت دارد بدانیم که ما هیچ‌گونه آموزش نظام‌مندی را تجربه نکرده‌ایم تا بتوانیم خودمان، علایق و استعدادهایمان را به خوبی بشناسیم.
کتاب نقشه راه در ایجاد تغییر و پیشرفت در زندگی به ما کمک می‌کند. اثر فوق به ما شش راهنمای درونی یا کهن الگو معرفی می کند تا در مسیر زندگی‌ یاری‌گرمان باشند. این کهن الگوها در همه دوراهی‌های زندگی می‌توانند به ما کمک کنند تا تصمیم درست‌تری را بگیریم. کتاب فوق از دو بخش اصلی و ده فصل تشکیل شده است. قسمت اول کتاب را می‌توان در معرفی کهن‌الگوهایی همچوم معصوم، جنگجو، حامی، بازگشت معصوم و جادوگر خلاصه کرد. اما قسمت دوم ماهیت کاربردی‌تر و عینی‌تری دارد و پس از آن‌که به دانش نظری لازم رسیدیم یاد می‌گیریم که چگونه آن‌ها را به کار ببندیم. گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که باید در یک موقعیت خاص از چه راهنمایی استفاده کنیم، به همین خاطر این بخش کتاب اهمیت مهمی بر زندگی شخصی‌مان می‌گذارد و به ما تسلط بیشتری می دهد. این کتاب علاوه بر ده فصل اصلی خود چند پیوست مهم نیز دارد که دانش شما را در این حوزه تکمیل خواهد کرد.
چرا شناخت ساختار ذهن و روان از اهمیت بالایی برخوردار است؟
جهان امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد در روزگار گذشته نقش‌های جنسیتی، الگوهای کاری و کاستی های اجتماعی، انتخاب های پیش‌روی ما انسان‌ها را محدود می‌کردند و رفتارهایمان به مراتب مشخص‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر بود. اما امروز مسئله قومیت در جهان تقریبا رنگ باخته است، با رشد سرمایه داری مدرن نیز تحرک میان طبقات شدت بیشتری گرفته است و ما انسان‌ها از هر زمان دیگری آزادتر از قید و بندهای گذشته هستیم و حق انتخاب بیشتری داریم. به همین خاطر لازم است که خودمان را بیشتر بشناسیم.  نقشه راه که برگرفته از ديدگاه‌هاي کارل گوستاو يونگ است جداي از اين‌که به همه افراد در مسير ساختن زندگي موفق و رضايتمندانه کمک مي‌کند، مي‌تواند براي مديران، مشاوران، دانشجویان ، معلمان و کساني که مسئوليت هدايت سازمان يا افرادي را بر عهده دارند معجزه آفرين بوده و روند تغييردرمسير دلخواه را براي آنان تسريع نمايد.آنچه حائز اهمیت است ، تأکید بر ارزیابی و شناخت واقعی فرد است . گرچه بیشتر افراد ، بر این تصور هستند که تا حدودی به خصوصیات اخلاقی خود واقفند اما در طول این مسیر ، به صورت عمیق تر و متمرکزتر به ویژگی های شخصیتی خود پی می برید.  
فرحناز جلویاری کارشناس مرکز مشاوره و آموزش های اجتماعی  

 

افزودن نظرات